Az előző részben átbeszéltük (Hírlevél küldő szoftver: Az email marketing motorja), hogy miért annyira fontos, hogy a weboldalad mellett működjön valamilyen hírlevél küldő szoftver. Ott hagytuk abba, hogy melyiket is válaszd? Az „egyszeri díjas dobozost”, vagy az előfizetős online változatot? Hiszen mindkét típus alkalmas online marketing feladatok ellátására, és mindegyik jobb választás, mintha egyáltalán nem lenne hírlevél küldő rendszered…
Hírlevél küldő szoftver: Melyik a jó választás?
1. Egyszeri díjas „dobozos”
- Előnye, hogy egyszeri díjat kell fizetni érte, azaz a szoftver az egyszeri díj megfizetésével a tulajdonodba kerül. Ebből adódóan a szoftver használatának és a levélküldéseknek már nincs további költsége. Igaz, hogy ez a konstrukció csak egyszeri beruházást igényel, de az lényegesen nagyobb kiadás például egy induló vállalkozás számára.
- Hátránya, hogy a rendszert neked kell feltelepítened a tárhelyedre. Természetesen ehhez a szoftver fejlesztője vagy forgalmazója nyújt némi támogatást, de ettől függetlenül neked kell „bajlódni” vele. Sokak számára bonyolult és ismeretlen dolgokat és beállításokat kell elvégezni, illetve idegen eszközöket használni (FTP kapcsolat, MySQL, PHP, stb…)
- Azzal, hogy a szoftver a megvásárlással a tulajdonodba került, minden későbbi probléma, hiba is a tulajdonodba került. Ezekkel is neked kell megküzdeni.
- A „dobozos” szoftverek licensze általában egy domainre szól, ami azt jelenti, hogy csak ahhoz a weboldalhoz használhatod, amelyikhez megvetted! Vásárlásakor meg kell adnod a weboldalad domain nevét (pl. www.weboldalad.hu), amelyiken használni fogod. Ez lehet, hogy kezdetben nem probléma, de hidd el, én is úgy indultam, hogy biztos voltam benne, hogy csak egy weboldalam lesz. De nem így lett… Tehát később több vagy másik weboldal esetén ez a licensz dolog komoly problémát jelenthet.
- Tapasztalatom szerint az „egyszeri díjas” szoftverek valójában nem egyszeri díjasok. Legalábbis ha azt szeretnéd, hogy a szoftvered ne avuljon el. Egy hírlevél küldő szoftver esetén pedig különösen fontos, hogy megfeleljen az online marketing újításainak. A megvásárolt, tulajdonodba került szoftverpéldányt már nem frissíti senki. A szoftver fejlesztője pedig általában évente új verziókat dob piacra és ha szeretnél hozzájutni az új modulokhoz, új funkciókhoz, akkor minimum évente meg kell vásárolnod a megjelenő új verziókat.
- Igaz, hogy az egyszeri díj megfizetése után a szoftver használatának vagy a levélküldésnek már nincs további költsége, de számolnod kell a megemelkedett tárhelyköltségekkel is. Egy weboldalnak vagy egy egyszerűbb webáruháznak elég lehet egy 7-10.000 Ft-os tárhely is, de a hírlevelezéshez már komolyabb is kellhet, különben a levelezésed láthatja kárát. Ez pedig mégiscsak állandó éves költséget jelent.
- Megeshet, hogy a tárhelyszolgáltatód nem nézi majd jó szemmel, hogy egy kis tárhelycsomag mellett több százezer levél küldésével terheled a szervert!
Ha jól megnézed, látszik, hogy az egyszeri díj csak első ránézésre előny és jó befektetésnek tűnik. Hosszabb távon azonban magasabb költség és sok probléma forrása lehet.
De mi a helyzet a havi vagy éves díjért használható szoftverekkel?
2. Előfizetős online hírlevél küldő rendszerek
- A szolgáltató tárhelyén futó online hírlevél küldő rendszereket nem kell telepítened. Egy egyszerű, fél perces regisztrációt követően akár azonnal használható.
- A regisztráció nem bonyolultabb, mint egy e-mail fiókot regisztrálni valamelyik ingyenes e-mail szolgáltatónál.
- Az induló költség itt a legminimálisabb, hiszen nem kell egy teljes szoftver díját megfizetni, csak maximum az első éves használati díjat
- Az első éves díj összege is attól függ, hogy mekkora szolgáltatáscsomagot választasz. Ezt pedig általában a havonta küldendő levélmennyiség vagy a rendszerben tárolt e-mail címek (feliratkozók) száma határozza meg. Ha kinövöd a választott csomagot, természetesen van lehetőség nagyobbra váltani.
- Mivel az előfizetős szoftver nem lesz a tiéd, csak béreled vagy a használatáért fizetsz, így a folyamatos karbantartás, az esetleges hibajavítás sem a te gondod.
- Az ilyen rendszerekre az jellemző, hogy folyamatosan frissítik, fejlesztik, új funkciókkal bővítik. Így a rendszered mindig naprakész és nem avul el
- Nagy kapacitású, korszerű és biztonságos tárhelyen fut és mindig rendelkezésre áll, hiszen egy komoly szolgáltatónak nem éri meg ezen spórolni
Jól látszik tehát, hogy mindkét típusnak van bőven előnye és hátránya is. Ami az egyiknek az előnye lehet, az a másiknak pont a hátránya, és fordítva is igaz.
Szerintem sokkal inkább előny a kisebb kezdeti költség, a fokozatosan eloszló költség és a kisebb használattal járó kockázat, mint az egyszeri költség abban a reményben, hogy aztán már többet nem kell költeni rá…
Ami viszont mindkét esetben (és általában minden szoftver esetén) fontos: Ne vegyél zsákbamacskát! Csak olyan szoftvert, amit előtte legalább egy hónapig ingyenesen, teljes funkciókkal korlátozások nélkül és kockázatmentesen ki tudtál próbálni.
Nem sokat ér a 14 napos próba, vagy a „csak 100 db levelet küldhetsz a próbaidő alatt”, esetleg a „csak néhány funkció működik” típusú ingyenes próba.
Az ilyen korlátozott próba nem próba… Olyan, mint az az ételkóstoló, ahol az ételt csak szagolgatni lehet…
This Post Has One Comment
Az előfizetős változatnak milyen költségei vannak?
Milyen listából dolgozik?